Wednesday 1 August 2012

PENGENALAN

Industri Kecil dan Sederhana (IKS) ditakrifkan sebagai perusahaan perkilangan atau syarikat yang menyediakan perkhidmatan berkaitan perkilangan dengan pusing ganti tahunan tidak melebihi RM25 juta dan menggaji kakitangan sepenuh masa tidak melebihi 150 orang. Di Malaysia terdapat pelbagai peluang usaha niaga berbentuk IKS yang mendapat sokongan penuh daripada kerajaan.




Lesen dan Permit

Untuk menjalankan aktiviti perniagaan IKS, anda perlu mendapatkan lesen premis dan lesen perniagaan daripada Pihak Berkuasa Tempatan.

Selain itu, perniagaan-perniagaan tertentu juga memerlukan lesen khas mengikut jenis perniagaan.



Pembiayaan dan Geran


Kerajaan menawarkan pelbagai bentuk bantuan pembiayaan kepada pengusaha IKS. Bantuan ini disalurkan melalui agensi-agensi bertanggungjawab dan juga melalui institusi-institusi kewangan.


Geran dan Insentif


Berikut adalah geran dan insentif yang disediakan kepada pengusaha IKS:
  • Skim kewangan di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI)
  • Perbadanan Pembangunan Industri Kecil & Sederhana (SMIDEC)
  • Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE)
  • Perbadanan Produktiviti Negara (NPC)
  • Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA)
  • Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD)
  • Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA)
  • Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI)
  • Kementerian Kemajuan Bandar dan Wilayah (KPLB)
  • Skim geran penyelidikan dan pembangunan Koridor Raya Multimedia (MSC)

Pinjaman


Berikut adalah kemudahan pinjaman yang disediakan kepada pengusaha IKS:

  • Institusi kewangan kerajaan
  • Bank komersial
  • Syarikat kewangan


Skim Khas Bank Negara


Bank Negara telah menubuhkan Unit Khas Enterpris Kecil dan Sederhana yang bertujuan membantu perusahaan IKS yang berdaya maju untuk memperolehi pembiayaan.



Khidmat Nasihat dan Perundingan


Usahawan dan pelabur yang inginkan pendedahan lanjut mengenai IKS boleh mendapatkan khidmat nasihat yang disediakan oleh agensi Kerajaan dan beberapa badan yang lain.

1 comments:

Suraj said...

Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.

Post a Comment


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Walgreens Printable Coupons