Sunday 9 September 2012

RM5j SETAHUN BANTU IKS JOHOR


ABDUL Ghani Othman menyerahkan peralatan kepada seorang penerima pada Majlis Penyerahan Mesin dan Bantuan Program Galakan Usahawan Jabatan Pertanian Negeri Johor di Kompleks Sukan Komuniti Pulau Penarik, Sungai Mati dekat Ledang, Johor, kelmarin.



LEDANG 14 Julai - Kerajaan negeri memperuntukkan kira-kira RM5 juta setahun membantu pengusaha industri kecil dan sederhana (IKS) meningkatkan produktiviti mereka sekali gus mampu berdaya saing di pasaran.


Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, daripada jumlah itu sebanyak RM3 juta hingga RM4 juta disalurkan kepada Jabatan Pertanian negeri dan RM1 juta lagi menerusi Perbadanan Usahawan Johor sebagai modal tambahan untuk pengusaha.


"Ini berbeza dengan 14 tahun lalu, kita beri peruntukan hanya RM1 juta setahun tetapi kini kita beri RM3 juta hingga RM4 juta setahun kepada Jabatan Pertanian negeri dan RM1 juta lagi kepada Perbadanan Usahawan Johor.


"Menerusi Perbadanan Usahawan Johor seramai 28 pengusaha IKS telah menerima bantuan," katanya pada Majlis Penyerahan Mesin dan Bantuan Program Galakan Usahawan Jabatan Pertanian Negeri Johor 2012 di Kompleks Sukan Komuniti Pulau Penarik, Sungai Mati, di sini semalam.


Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Datuk Ab. Aziz Kaprawi; Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Pelajaran dan Pengajian Tinggi negeri, Datuk Maulizan Bujang serta Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan, Sumber Manusia, Sains, Teknologi dan Inovasi negeri, M. Asojan.


Pada majlis tersebut seramai 28 pengusaha IKS dari kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Serom menerima bantuan mesin, peralatan dan wang tunai untuk membantu mereka meningkatkan tahap pengeluaran.


SUMBER: MINGGUAN MALAYSIA, 15 JULAI 2012

0 comments:

Post a Comment


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Walgreens Printable Coupons